Beza Orang Kaya dan Orang Berkemampuan !!!

Salam 1 auw...auw...auw
maafkan aku sebab dah jarang update..
bulan 2 sangat laa sibuk sebab ada event persatuan, ada midterm, ada esaimen, ada presentation, ada interview dan ada segalanya laa...dan mostly semua kerja, aku adalah ketuanya...
kalau aku tak push..semua tak berjalan...hahaha
sebab bulan 3 dah final sem 4...sekejap je kan??..hu3
malam ni pon ada mid term test tau...
belum study lagi ni...hahahaha

eh..ada orang dah unfollow aku tau..
kalau nak unfollow komen laa dulu..
baru laa aku tahu..hu3..
tak marah pun... =)

nak tahu tak??..semalam kelas cancel...so, aku, yasmin, tyqa dan a'ah pergi laa jusco...
pergi shopping sikit2 sambil hilangkan stress...hu3
jadi pergi ke brands outlet...murah wey..1 shirt 9.00...nice laa jugak yang murah tu...
aku dah pilih 3...dan cuba dekat fitting room..seksi..hahaha..tapi bila tiba tengok dekat cermin terbayang muka mak dengan ayah aku...bagi duit bukan suruh beli baju...tapi untuk makan dan pelajaran...dan saat tu jugak aku terus lupakan niat nak beli...
aku fikir balik, cukup laa baju yang ada...recycle je laa...
orang nak mengutuk kita asyik pakai baju yang sama tak apa laa...
yang kita patut risau kan adalah bertapa penat orang tua kita cari duit...
dengan mak aku dialisis lagi...
fikir banyak kali jugak...

roommate dan kawan2 aku semua suruh tukar kasut aku yang dah buruk tu..
buruk2 pon converse ori okey??..hahaha..
fakta okey yang aku cuma ada satu kasut sahaja tak termasuk kasut kulit dan kasut sukan...!..
maksud aku kasut jalan2 laa..
roommate aku sorang 3 kasut atau lebih...
buat bersepah bilik je..hahaha...
dyeorang suruh beli kasut baru...
tapi nak beli kasut baru guna duit...saiz kaki aku dah laa saiz 11 atau 12..depends on kasut tu laa..
mesti laa mahal harganya...
kasut yang aku pakai dari form 5...tahun 2009..
maksudnya dah 4 tahun aku pakai kasut yang sama...
selagi tapak kasut tu tak koyak aku akan pakai sampai bila2 =)

kawan aku pon marah pakai beg buruk..
beg Billabong..beg tepi tu laa..
sling bag kalau tak silap aku...
aku beli beg tu masa banjir besar dekat kota tinggi dulu..
tahun 2004 kalau tak silap aku..lepas tu kan ada jualan banjir jugak..hahaha
aku beli laa satu...
dan sampai sekrang aku masih pakai bawak pergi kelas atau jalan2..
bayangkan dah berapa tahun??
dah 8 tahun tau???
fuhhh...!!..tak sangka aku...

nak harapkan adik beradik tolong aku??..kadang2..sangat2 kadang...baju2 pon keturunan..
dah tak pakai baru kasi aku...
fon aku tu dulu kalau tak hilang tak dapat fon baru tau..
kadang2 aku dah penat merayu dengan adik beradik sendiri...
maluu tau...walau adik beradik sendiri kita mintak macam pengemis...hahaha..
sebab tu aku tak beli macam2..
aku nak habiskan belajar dan kerja...

bukan mudah jadi orang berkemampuan..
jadi bersyukur laa jadi orang kaya..
jangan berlagak okey??
yang kaya tu jangan lupa sedekah...
bila kita sedekah, duit kita tak akan pernah habis...
tu yang aku sedang belajar ni...
kadang2 hari kita berat nak sedekah kan??
belajar laa sikit2 okey?? =)



No comments:

Blog Copyright : Hafiz Jauhari. Blog Design by Sabrina Tajudin. Powered by Blogger.